12 Apr 2012

EDU 3102 - Tajuk : Perkembangan Kendiri

PERKEMBANGAN KENDIRI – ISL Minggu 9

Soalan: Jelaskan bagaimana konsep kendiri dapat mencorakkan keperibadian kanak-kanak dan remaja.

Apa Itu Konsep Kendiri?
·        H.V Perkins (Human Development and Learning, 1974) berpendapat konsep kendiri terdiri daripada perspektif, kepercayaan, perasaan, sikap serta nilai yang khusus dipegang oleh seseorang individu tentang dirinya.
·        Vernon (1980), konsep kendiri ialah pandangan kekuatan dan kelemahan diri sendiri serta disokong dengan maklum balas tentang dirinya daripada orang lain.
·        Stewat dan Friedman (1987), tanggapan individu terhadap indentiti dirinya yang berbeza dengan individu lain sejak peringkat bayi.
·        Popplestone dan McPherson (1988), berpendapat ia merupakan integrasi pengetahuan bersama dengan reaksi seorang yang membezakan dirinya daripada individu lain.
·        Amir Awang (1991), - integrasi penilaian diri sendiri, penilaian orang lain, dan penilaiannya tentang tanggapan orang lain terhadap dirinya.
  • Konsep kendiri ialah semua persepsi anda terhadap diri anda sendiri, dari segi kebolehan, kesukaan, personality, kemahiran dan lain-lain tentang anda.
  • Apabila maklumat yang anda terima bertentangan dengan konsep kendiri anda, anda menjadi cemas, bimbang, begitu juga dengan orang lain yang menerima maklumat yang berlawanan.
  • Dapatlah dirumuskan bahawa konsep kendiri merupakan penilaian, pandangan, tanggapan, kepercayaan, termasuk kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Ia terbentuk daripada hasil interaksi dengan keluarga, guru, sekolah, rakan sebaya dan masyarakat serta pengalaman dan penyesuaian diri dengan persekitaran.
  •  Ia mempengaruhi tingkah laku seseorang individu. Gaya interaksi seseorang individu dalam persekitaran sedikit sebanyak dapat mencerminkan konsep kendirinya.


          Konsep kendiri merupakan salah satu aspek yang mencorakkan keperibadian seorang kanak-kanak dan remaja. Konsep kendiri seseorang wujud dalam bentuk positif atau negative. Menurut Marsh dan Yeung (1997), arah konsep kendiri seseorang adalah penting bagi remaja kerana ia mempengaruhi pencapaian peribadi seseorang, terutamanya dalam bidang akademik dan ia turut berkait rapat dengan hubungan interpersonal, keupayaan fizikal, pemilihan kerjaya dan kejayaan kanak-kanak atau remaja tersebut (Hattie,1992). Konsep kendiri akhirnya akan mencorakkan keperibadian kanak-kanak dan remaja seumur hidup. Berikut merupakan huraian bagaimana konsep kendiri tersebut dapat mencorakkan keperibadian mereka.


KONSEP KENDIRI POSITIF

KONSEP KENDIRI NEGATIF
  • · Kanak-kanak dan remaja yang mempunyai personality positif ini akan melahirkan personality yang harmonis dan seimbang seiring dengan kehendak FPK.

  •   Konsep kendiri yang negatif akan menyebabkan sahsiah mereka tidak seimbang dan mempunyai sikap rendah diri yang amat kompleksm
  • Mereka dapat menilai diri mereka dan percaya akan kebolehan diri mereka.

  •     Mereka sentiasa merasakan diri mereka salah, sering bimbang dan takut kepada kegagalan.

  • ·   Personaliti positif membawa kepada sifat tenang, bertindak dengan positif dan penuh ketabahan apabila mereka menghadapi cabaran

  •    Konsep kendiri negatif akan mempengaruhi aspek sosial mereka iaitu pasif, tidak suka bergaul, cepat kecil hati dan tidak suka bergaul atau bekerjasama dengan orang lain.

  • ·   Memikul tanggungjawab dengan baik.

  •    Tidak yakin akan diri sendiri, mengelak akan situasi yang sukar dan mereka tidak berani mencuba kerana takut gagal.

  • · Bersikap bertimbang rasa, mempunyai pandangan positif tentang diri sendiri dan mudah menerima teguran, kritikan dan pendapat orang lain.

  •     Perasaan curiga, prasangka dan tidak percaya akan kebolehan diri dan orang lain yang melampau-lampau.

  • ·  Mempunyai personaliti positif menjadikan mereka seorang yang mudah bersosialisasi dengan orang lain dan mudah diterima oleh orang lain.

  •   Konsep ini akan cenderung menyebabkan mereka mudah tersentu atau sensitif terhadap teguran dan kritikan daripada orang lain.

  • ·  Dapat menahan perasaan kecewa dengan baik dan rasional

  •     Sentiasa bermasam muka dan bermuram.

  • · Senantiasa bangga akan pencapaian diri dan berani mencuba.

  •       Konsep ini turut menyebabkan remaja dan kanak-kanak ini bersifat penakut, pemalu dan tidak mahu bertanggungjawab.

  • · Mempunyai keyakinan  diri sendiri dan menerima kekuatan dan kelemahan diri dengan positif.

  •      Akibat daripada konsep kendiri negatif ini, mereka tidak diterima oleh rakan sebaya mereka.

  • · Optimisitk dan sentiasa riang dan gembira dalam apa jua situasi yang dihadapi dalam hidup.

  •        Ketidakyakinan kepada diri sendiri menyebabkan mereka akan kerap gagal dalam hidup.

  • ·  Mereka akan sentiasa menerima pujian, perhatian, pertolongan daripada orang disekeliling seperti ibu bapa, rakan sebaya dan masyarakat lain.

  •      Kritikan ataupun amarah keluarga, guru, murid sedarjah dan masyarakat sekeliling menyebabkan mereka tidak suka bergaul dengan oran lain.

  • · Sentiasa menjadi pendorong kepada orang lain.

  •      Akibat kurang keyakinan diri, mereka sukar untuk bersosialisasi dengan orang lain dan tidak mahu berada di khalayak ramai.



Sumber Rujukan :


Disediakan Oleh Kumpulan : Victoria & Jarau.

No comments:

Post a Comment

Comment/Komen