31 Jan 2013

Gotong Royong Membersih Kelas

salam sejahtera semua!!
baru2 ini gegerl dan boboy bergotong-royong membersihkan kelas.. azam baru lah kononnya..padahal arahan dari bapak kitorang sape lagi kalau tak Tn Hj Ulin..beliau dah bpe kali ingatkan kitorang untuk hiaskan kelas p kitorang x jgak bergerak..minggu ke2 beliau masuk untuk sesi tutorial, beliau naik angin lah plak sebab kitorang  xjgak nak hias kelas,,alasan kitorang "me yo chen" haha.. (alasan yg same je sebab kitorg kering sangat ..al maklum lah elaun blom masuk)..hidup kitorng ni sangat bergantung gn elaun lah sangat..lain lah kalau ada bantuan lain..huhu

lepas kene marah dgn bapak kami, kami pun mula lah buat rancangan..oleh itu, ajk keceriaan bg sem ni lah memulakan tgjwb mereka..ajk keceriaan kelas kami sangat ceria orgnye iaitu vivic comel &jac sparrow..haha..jangan marah ye.. so kami plan la nak beli barang..yg paling best nye bapak kami sumbang ckit utk kelas kami..yahoooo!! bukan main seronok nye kami..kalau pasal $$$..hmm..cepat je.. ape lagi dah rezeki kan,,syukur sangat dapat bapak cam beliau (Tn Hj Ulin) ..semoga beliau dimurahkan dengan rezeki..aminn..

hari kami hendak memulakan gotong-royong plak satu hal nye..mane tak kami gotong-royong tym petang maulidur rasul...org bercuti sampai kami xdapat nak masuk kat kawasan kelas.susah payah plak beberapa konco2 kami nak dapatkan kunci nak masuk kelas..hal ni plak kami mintak tolong bapak plak.nasib baik bapak nak jgak terlibat dalam hal ni..hehe..


kelas kami.. melor 4..






ni lah kelas kesayangan kami..

--------bersambung-------------









30 Jan 2013

Perkongsian Wakil BM2 Himpunan Guru Muda 1 Malaysia (GM1M)


SIBU: Kementerian Pelajaran baru-baru ini meluluskan Pelan Transformasi Pendidikan Pe-dalaman Sabah dan Sarawak bagi memperkasa taraf pendidikan di kedua-dua negeri itu. Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelan tersebut turut berperanan mengu-rangkan jurang perbezaan antara sekolah bandar dan luar bandar. Pelan tersebut, katanya, lebih menjurus kepada kesinambungan dan mempertingkatkan taraf kua-liti pendidikan di luar bandar selain memastikan beberapa perkara utama disediakan. “Tumpuan utama pelan transformasi ini ialah bagi memastikan keseimbangan kualiti pendidikan antara kawasan bandar dan luar bandar tanpa mengira tahap pe-dalaman,” ujar beliau. Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Himpunan Guru Muda 1Malaysia (GM1M) yang berlangsung di dewan SMK Sacred Heart di sini semalam. Turut hadir Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, Ke-tua Pengarah Pendidikan Malaysia Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud dan Pengarah Pendidikan Negeri Abdillah Adam. Selain itu, katanya, Kementerian Pelajaran turut memberi fokus kepada empat inisiatif dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) dalam tempoh 100 hari pertama tahun ini. Inisiatif tersebut antara lain memperkenalkan Program Rakan Pembimbing Peningkatan Sekolah (SI Partners) Plus dan Program Jurula-tih Khas Peningkatan Sekolah (SISC) Plus di Kedah dan Sabah, jelasnya. Ia adalah sebahagian usaha membimbing guru Bahasa Malaysia (BM), Bahasa Inggeris (BI) dan Matematik, terutama di sekolah yang berada dalam Band Lima, Enam dan Tujuh. Menurut beliau, program itu memberi faedah yang besar kepada pengetua, guru besar dan guru, katanya. Selain itu, Muhyiddin berkata, inisiatif berkenaan akan melakukan penilaian terhadap 70,000 guru opsyen BI menerusi Cambridge Placement Test (CPT) dan kemudian guru dibahagi mengikut tiga kategori berdasarkan keputusan ujian. Bagi guru yang tidak mencapai tahap kemahiran ditetapkan, jelasnya, latihan separuh masa akan diberikan. “Dalam 100 hari ini, kementerian turut bercadang melatih 5,000 guru BI,” tambah beliau. Muhyiddin berkata, inisiatif PPPM lain ialah meneruskan usaha meningkatkan kemahiran berfikiran aras tinggi (HOTS) dalam kalangan murid. Sementara itu, Muhyiddin berkata, bagi memperlihatkan kejayaan inisiatif berkenaan lapan keberhasilan perlu dicapai menjelang akhir tahun ini, termasuk 100 peratus literasi BM. Katanya, keberhasilan lain ialah numerasi Tahun Tiga serta peningkatan ketara literasi BI. Ini termasuk memastikan 100 peratus guru opsyen BI lulus satu tahap penguasaan lebih tinggi dalam ujian CPT serta 50 peratus pengurangan sekolah Band Enam dan Tujuh di Kedah dan Sabah. Dalam perkembangan lain, Muhyiddin menyambut baik cadangan membangunkan sekolah teknikal di negeri ini. Jelas beliau, adalah menjadi harapan kepada semua pihak bagi melaksanakan secara meluas sekolah berkenaan menerusi transformasi pendidikan negara. Sekolah berkaitan teknikal atau vokasional, katanya, sangat diperlukan kerana ia sebahagian daripada pembangunan negara pada masa akan datang. Sementara itu, Ketua Menteri dalam ucapannya berkata, warga guru harus memainkan peranan dengan menggalakkan para pelajar di negeri ini untuk menceburi bidang pendidikan teknikal bagi memenuhi keperluan sumber tenaga negeri pada masa depan. Taib berkata, guru-guru harus memberi keyakinan kepada para pelajar untuk mengambil bidang teknikal serta tidak takut untuk belajar kemahiran tersebut. “Kita patut sedar, kita tidak harus takut kepada pendidikan teknikal. Kita harus memberi keyakinan kepada anak-anak supaya dapat menyesuaikan diri dengannya. “Ini harus diberi penekanan oleh guru-guru sekarang. Saya percaya ia dapat dilakukan,” katanya. Menurut Taib, bidang teknikal perlu memandangkan satu pertiga peluang pekerjaan untuk 20 tahun akan datang di negeri ini memerlukan pekerja yang memiliki kemahiran teknikal. Perubahan ini, katanya, memerlukan semua rakyat di negeri ini bersiap sedia termasuk anak-anak di luar bandar agar turut menyertai pendidikan teknikal. “Mereka perlu sedar bahawa pendidikan teknikal bukanlah satu pembelajaran yang menakutkan. Ini kerana ia akan memberi peluang pekerjaan lebih banyak kepada mereka pada masa akan datang. “Ini suatu perkara yang patut disebarkan oleh guru-guru kita agar penyertaan anak-anak dalam pendidikan teknikal dapat dipertingkatkan,” jelasnya. Taib juga yakin semua itu dapat dicapai walaupun kesedaran di kalangan anak-anak luar bandar masih belum mencukupi berbanding di bandar. Bagi mencapai tahap itu, beliau memberitahu akan berbincang dengan Kementerian Pelajaran bagi membolehkan lebih banyak sekolah teknikal menawarkan kursus peringkat sijil dibuka di negeri ini. “Oleh itu, kerjasama antara kerajaan negeri dan pusat harus diterus dan dipertingkatkan pada masa akan datang. “Selagi BN mempunyai hubungan baik antara kerajaan negeri dan pusat, saya yakin kita dapat mencapai transformasi pendidikan ini,” katanya.#sumber dari UTUSAN BORNEO
inilah wajah guru muda yang terpilih...
dari kiri: vivic, wani, david, nad, pauline





7 May 2012

Tips Belajar Cemerlang untuk Hasil Gemilanggg!!


KAEDAH PEMBELAJARAN YANG LEBIH BERKESAN

Teknik-teknik pembelajaran yang baik merupakan satu kaedah dalam usaha kita menghadapi pelajaran yang terbaik sebagai langkah untuk memperolehi kejayaan yang cemerlang di dalam bidang pembelajaran.
Pelajar perlu memahami bahawa tidak ada satu ‘formula’ yang mesti dan tepat bagi merumuskan satu kaedah yang paling baik untuk menghadapi pelajaran melainkan ia banyak bergantung kepada diri pelajar itu sendiri. Apa yang penting untuk dijelaskan ialah beberapa garis panduan yang besar sahaja dikenalpasti untuk dijadikan landasan bagi seseorang pelajar bergerak menghadapi peperiksaan.


FAKTOR-FAKTOR DORONGAN DALAM PEMBELAJARAN
  • Mengenal pasti wujudnya ‘motivasi dalaman’ atau faktor-faktor pendorong di dalam diri maing-masing, misalnya kemiskinan.
  • Menginsafi akan kepentingan ilmu, tujuan ilmu dipelajari, untuk apa dan hendak ke mana ilmu yang dikumpulkan itu.
  • Dorongan dari rasa tanggungjawab sebagai seorang pelajar.
  • Menginsafi peranannya terhadap masyarakat pada masa hadapan.
LANGKAH-LANGKAH PERSEDIAAN
  • Kesempurnaan kesediaan seseorang dari segi mental, fizikal dan rohani yang mampu mengahadapi peringkat pembelajaran yang baik.
  • Persediaan mental yang baik ialah persediaan tumpuan fikiran yang sepenuhnya terhadap pelajaran. Pemikiran yang masih bercampur-aduk dengan perkara-perkara lain akan mengakibatkan kebuntuan untuk memberi perhatian yang serius kepada pelajaran. Seseorang pelajar hendaklah menghilangkan ingatannya kepada perkara yang lain, sebaliknya ingatan hendaklah ditumpukan kepada pelajaran sahaja.
  • Berkhayal kepada perkara lain ialah penyakit yang paling besar bagi seseorang pelajar yang sedang menghadapi pelajarannya. Oleh itu, pelajar hendaklah mengelakkan diri daripada berkhayal semasa belajar.
TEKNIK-TEKNIK PEMBELAJARAN
  1. Suasana / Tempat Belajar – Elakkan suasana yang bising, banyak gangguan, tidak selesa dan sebagainya
  2. Memilih Masa Yang Sesuai – Tidak semua waktu di dalam sehari boleh digunakan untuk menumpukan fikiran pada pelajaran.
  3. Setiap hari persekolahan, peruntukan sekurang-kurangnya 2 jam untuk menelaah/mengulangkaji pelajaran di samping menyelesaikan kerja-kerja yang diberikan oleh guru. Pada waktu cuti, 4 hingga 5 jam adalah memadai untuk menelaah pada waktu yang sesuai, iaitu pada waktu pagi dan malam.(ingat ! waktu belajar yang sesuai tidak sama antara semua individu)
  4. Menyediakan satu jadual kerja harian walaupun begitu, mungkin jadual tersebut tidak mampu diikuti sepenuhnya oleh pelajar.
  5. Pembaziran masa dengan perkara-perkara yang tidak ada hubungan dengan memperkukuhkan mutu pembelajaran baik secara formal atau informal haruslah dielakkan.
  6. Pembelajaran Di Sekolah – Pembelajaran di sekolah merupakan sumber yang penting serta yang paling baik untuk seseorang pelajar menghadapi pelajarannya, dan segala penumpuan yang maksimun haruslah diberikan serta tidak patut berlaku kecuaian, leka, nakal ketika berada di sekolah.
  7. Membaca, Memahami dan Menghafal – Teknik pembacaan yang baik ialah pembacaan yang menyeluruh bagi pusingan yang pertama. Isi dan istilah-istilah yang penting digariskan. Kalau perlu isi yang digariskan itu dicatat sebagai nota pendek atau ringkas.
  8. Ambil perhatian kepada isi-isi yang penting dan hendaklah dibaca selalu. Kalau perlu setiap isi-isi itu hendaklah dihafal sedaya mungkin terutama apabila hampirnya waktu peperiksaan. (ingat ! hafalan tanpa pemahaman yang kukuh adalah sia-sia).
  9. Menyusun nota dengan teratur dan berkesan dan mempunyai ciri-ciri seperti :-
    • Mengandungi semua maklumat penting
    • Bersih dan mudah dibaca
    • Terkumpul & Tersusun (di dalam fail/Buku Khas)
    • Ringkas dan padat
Kesungguhan Belajar
  1. Elakkan diri dari faktor-faktor yang boleh membosankan ketika membaca. Jangan sesekali membebankan diri dengan kerja-kerja sekolah yang terlampau banyak pada masa tertentu dan berehat panjang selepasnya.
  2. Kesungguhan belajar mestilah berterusan dari segi semangat belajar dan usaha dari awal hinggalah ke masa peperiksaan.
  3. Sentiasa meningkatkan semangat belajar dari masa ke semasa. Semakin hampir dengan tarikh peperiksaan semakin bersungguh-sungguh untuk belajar dan semakin berkeyakinan dalam menghadapi peperiksaan.
  4. Kesungguhan belajar mungkin boleh dibina melalui kerja-kerja secara berkumpulan. Yang pentingnya carilah teman/rakan belajar yang boleh anda manfaatkan pengetahuan dan kefahaman anda kepadanya dan sebaliknya.
  5. Yakinlah dengan kebolehan yang ada pada diri anda dan kesungguhan anda untuk belajar dan yakinlah dengan pertolongan Allah S.W.T.
LUPAAN DAN INGATAN
Apakah sebabnya kita sering lupa ?
  • Kerana Gangguan – Membaca perkara-perkara lain selepas buku pelajaran menyebabkan soal peperiksaan luput dari ingatan.
  • Tumpuan Perhatian – Tanpa perhatain yang sepenuhnya ketika membaca menyebabkan perkara tersebut tidak dapat kekal lama.
  • Faktor Masa – Masa yang terlalu lama mungkin menyebabkan anda lupa akan apa yang telah dipelajari.
INGATAN
Manusia lebih senang mengingati sesuatu jika :-
  • Minat – Tinggikan minat terhadap perkara yang dipelajari.
  • Pilihan – Memilih isi-isi penting untuk diingati bagi peperiksaan.
  • Ulangan – Sentiasa mengulangkaji, boleh dibuat melalui perbincangan secara berkumpulan, penulisan semula atau pembacaan yang kerap.
  • Assasiasi – Membuat perkaitan dengan sesuatu perkara lain untuk ingatan.
  • Tubi Belajar
Di dalam proses pembelajaran terdapat peringkat seperti :-
1. Mendengar untuk pertama kali
2. Memahami
3. Menggunakannya
4. Mencipta yang baru
Jika anda membaca berulang kali, tentunya perkara tersebut akan dapat diingati di dalam satu jangkamasa yang lama



Sumber dari http://tipsbelajar.wordpress.com/2008/03/14/kaedah-pembelajaran-yang-lebih-berkesan/
.

20 Apr 2012

Guru sasaran amarah??


Guru sasaran lepas geram

Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
rencana@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
BINCANG...guru perlu bijak mencari jalan untuk menyelesaikan masalah sekali gus mempertahankan profesionalisme juga integriti sedia ada. - Gambar Hiasan
BINCANG...guru perlu bijak mencari jalan untuk menyelesaikan masalah sekali gus mempertahankan profesionalisme juga integriti sedia ada. - Gambar Hiasan
JIKA disoroti kisah guru dan pelajar dulu, wujud persoalan mengapa kedua-dua golongan itu ibarat bermusuhan kini.
Biarpun terkenal tegas dan garang, rasa hormat pelajar pada guru masih tinggi dan tidak tergamak bersengketa hanya kerana dihukum.
   
  • FotoTERTEKAN...emosi guru yang tertekan juga boleh menggugat hubungan dengan pelajar. - Gambar hiasan
  • FotoASET...pelajar dan guru adalah aset negara masa depan, jangan kerana persengketaan, hubungan harmoni menjadi retak, sekali gus merugikan semua pihak. - Gambar hiasan
  • FotoCABARAN...guru hari ini berdepan cabaran getir bukan sekadar tanggungjawab pada akademik malah dalam menjalin hubungan dengan pelajar. - Gambar hiasan
Malangnya, zaman kini berbeza kerana pantang dicuit, kedua-dua pihak pasti berbalah dan bertegang urat mempertahankan pandangan serta hak masing-masing.

Guru juga dikatakan sudah berani bertindak di luar batas profesionalisme manakala pelajar semakin galak mengambil tindakan sendiri ‘memalukan’ guru.


Persoalannya, di manakah nilai kedudukan guru di mata pelajar juga hak pelajar di sisi guru?

Adakah pelajar sengaja mencipta masalah dan masihkah guru menjadi golongan dihormati atau sebaliknya?

Mantan Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) cawangan Kedah, Zuraidi Rahim, berkata sukar mentafsirkan taraf kedudukan guru hari ini kerana pelajar tidak mempunyai rasa hormat kepada golongan itu.

Malah, lebih mendukacitakan apabila mereka menjadikan guru sebagai musuh yang perlu diperangi.

“Inilah hakikat terpaksa ditelan guru hari ini. Mereka terpaksa berdepan pelajar yang tidak langsung mahu mengiktiraf jasa dan pengorbanan guru.

“Malah, ada yang menjadikan guru sebagai golongan sasaran untuk melepaskan dendam.

“Semakin moden cara berfikir, semakin kecil peranan guru di mata pelajar hingga hilang rasa hormat,” katanya.

Akuinya, pelajar hari ini sudah semakin berani dan nekad mengambil tindakan sendiri sekiranya dihukum.

“Dulu, rasa takut dan hormat pelajar pada guru menggunung tinggi. Sekarang mereka lihat guru semakin kecil dengan peranan yang terbatas.

“Kuasa guru juga semakin terikat seperti tidak boleh merotan sesuka hati dan ibu bapa juga mudah melenting jika anak mereka ‘disentuh’,” katanya.

Beliau berkata, pelajar hari ini tidak memahami hasrat murni guru apabila dikenakan hukuman dan menganggapnya mencabul hak asasi individu.

Manakala guru pula dianggap menggunakan status dan kuasa untuk ‘mengikat’ pelajar bagi menurut perintah.

“Keadaan ini menimbulkan kerumitan kerana masing-masing ada hujah untuk menegakkan pendirian. Isu kecil menjadi besar terutama jika membabitkan penggunaan fizikal.

“Ditambah lagi sikap kedua-dua pihak yang tidak sebulu menjadikan pertelingkahan semakin serius dan meletakkan nilai murni di tangga paling bawah,” katanya.

“Keadaan ini menunjukkan betapa kroniknya konflik hubungan kedua-dua pihak biarpun berada di bawah satu bumbung.

“Guru mahupun pelajar seharusnya perlu bijak menilai dan jangan babitkan emosi kerana tidak menyelesaikan masalah.

“Juga, usah menyalahkan antara satu sama lain kerana masing-masing ada kelemahan dan berhak menerima teguran demi kebaikan bersama,” katanya.

Deretan isu panas membabitkan guru dan pelajar kini mengundang pelbagai persepsi kerana kedua-duanya tidak pernah berhenti bertingkah, sekali gus menggugat keharmonian dunia pendidikan negara.

Pertelingkahan itu turut menimbulkan pertanyaan mengapa mereka ibarat seteru dan begitu kontras hingga dihambat kontroversi.

Sikap saling tidak memahami juga penggunaan simbolik ‘perintah dan menurut’, katanya, menjadi punca mereka bermusuhan walaupun hanya isu kecil.

“Ada segelintir guru atau pelajar lebih suka ia menjadi sensasi supaya boleh diketahui ramai.

“Sepatutnya kedua-dua pihak perlu hormat antara satu sama lain, bukan merendahkan maruah masing-masing,” katanya.

Beliau bagaimanapun bersetuju tindakan guru yang merotan, menghukum atau melakukan perkara di luar batas kemanusiaan wajar dikenakan tindakan tegas.

“Jika guru memang bersalah wajar tindakan tegas diambil. Status disandang bukan bermaksud boleh menghukum atau menganiaya pelajar sesuka hati.

“Pelajar yang melanggar peraturan dan tidak berdisiplin juga wajar dikenakan hukuman. Jangan ada sikap pilih kasih,” katanya.

Katanya, bukan mahu menyalahkan, namun ramai ibu bapa lebih mementingkan kerjaya berbanding mengambil tahu persekolahan anak sebaliknya menyerahkan tanggungjawab itu pada guru.

“Apabila anak mengadu, mereka drastik mengambil tindakan tanpa menyelidik lebih lanjut,” katanya.

Beliau yakin insiden buruk membabitkan guru-pelajar hanya kes terpencil yang boleh diperbaiki.

“Guru, ibu bapa dan pelajar juga perlu bersikap lebih terbuka, realistik, saling mempercayai dan menyokong antara satu sama lain. Pendidikan perlu berlangsung secara harmoni bagi menjamin hak semua.

“Jangan kerana persengketaan, hubungan renggang. Kita akan rugi dan menanggung sesalan kelak,” katanya.

Sumber : http://www.hmetro.com.my/articles/Gurusasaranlepasgeram/Article

Santai dan Berinfo

Santai dan berinfo.. Ya itu dia tema BIG Fasa Pertama yang telah kami jalani 4 hari lepas. BIG Fasa Pertama ini berlangsung selama 4 hari 3 malam di PULAKO, ataupun Pusat Latihan Kokurikulum IPG Kampus Rajang. 
BIG Fasa Pertama bagi Semester ini adalah gabungan 3 buah kelas iaitu PISMP BM1, PISMP BM2 dan PISM PSV. 
Seramai 50 orang guru pelatih menyertai program BIG ini. Berikut merupakan sedikit info BIG Fasa Pertama Semester 1 Ambilan Januari 2012.


Tempat : PULAKO IPG Kampus Rajang
Tarikh   : 17 April - 20 April 2012 (4 hari 3 malam)
Jumlah Peserta : 50 orang - PISMP BM1, PISMP BM2, PISMP PSV.
Jumlah Kumpulan : 5 Kumpulan
Kumpulan 1 : Bravo
Kumpulan 2 : Unicorn
Kumpulan 3 : Gambate
Kumpulan 4 : Survival
Kumpulan 5 : Benjo


Entri hari ini akan disertakan dengan gambar yang sempat dirakam pada Hari Pertama. Hari kedua, ketiga dan keempat dalam entri seterusnya..


Hari Pertama:
- Berkumpul di PULAKO
- Pasang khemah dan gajet kelas masing-masing.
- Taklimat keselamatan dari Encik Ariffin
- Solat dan Sesi Moral (bukan Muslim)
- Ice breaking - slot bersama Encik Adib (Kaunselor Pelajar)


Peserta BIG tiba di PULAKO dan menunggu taklimat bermula.


Peserta masih segar dan bertenaga pada hari pertama.


Peserta mengagihkan kanvas untuk setiap kumpulan.

Peserta lelaki mendirikan gajet kumpulan masing-masing.

Manakala, peserta perempuan mendirikan khemah bagi setiap peserta. Sikap kerjasama, saling membantu dan bergotong royong yang diamalkan menjadikan kerja-kerja pemasangan khemah dan gajet menjadi lebih cepat.


Gajet untuk PISMP BM2 sudah hampir siap..

Kelihatan pelajar PISMP BM1 sudah mula mengupas bawang dan menyediakan bahan untuk dimasak pada hari tersebut.

Taklimat keselamatan dari Encik Ariffin. 

Menunjukkan contoh-contoh ubat yang harus ada dalam First Aid Kit.

Beliau meminta seorang pelajar dari kelas BM2 untuk membuat demonstrasi.

Pada pukul5, keseluruhan kawasan PULAKO difogging untuk membunuh nyamuk.


Kem Komandan - Encik MacNair Kundang bersama Ambrose J.

Gambar terbaik..

Tukang masak bersedia dengan resepi masing-masing untuk makan malam.

Kelihatan Hanisah dan Nadzirah memotong hotdog untuk dimasak merah untuk santapan malam pertama BIG.

Tersusun dan sangat kemas.


Tukang-tukang masak yang bertauliah.. Gred A.

Kawasan memasak yang amat selesa. Terima kasih pelajar lelaki BM2 atas ketelitian anda membina gajet ini.

Solat dan takzirah bersama Ustaz Muhammad Zawawi bagi pelajar Muslim.

Slot LDK 1- Kumpulan Survival (Juara keseluruhan)

Kumpulan Unicorn

Kumpulan Gambate

Kumpulan Bravo

Kumpulan Benjo. 
Apa yang seronok sangat tu Sila, ternganga mulut gelak. haha..

Tahniah kepada kumpulan Bravo kerana menjuarai keseluruhan aktivit dan mengumpul mata terbanyak pada malam kebudayaan. 
Kepada pasukan lain, sila cuba lagi.. Menang dan kalah adat pertandingan.. Kita masih lagi ada 5 program BIG di masa akan datang.. 


Nantikan sambungan entri hari kedua, ketiga dan hari terakhir di entri seterusnya..


Apa yang penting? Santai..... Berinfo....